חופש צרכני מדבר על היכולת של הצרכנים לדעת לבחור מוצרים
או לרכוש מוצרים מבלי לתת לרגש לשלוט בהם או לנהל אותם.
כאשר אנו רואים מוצר הוא מעלה בנו מספר רגשות.
בדרך כלל הרגשות האלו הם תגובה ישירה לפרסומות שראינו,
מטרת הפרסום הוא להשפיע על החשיבה שלנו
ולגרום לנו לקנות שוב ושוב ע"י הפעלה ושליטה ברגש שלנו.
ברגע שהמפרסם מצליח בכך וגורם לנו לרכוש את המוצר,
משמע המפרסם הצליח לשלוט ברגש שלנו.
ככל שהמכירות עולות ויוצרות פעולה של רגש = מכירה
כך גם הפרסום אפקטיבי והמפרסם חוזר עליו שוב ושוב…
על מנת ליהנות מחופש צרכני,
תצטרכו לבצע את הקניות שלכם ממקום מאוד מודע ומתוך צורך אמיתי.
כלומר, תצטרכו להבין שכל מבצע נועד לגרום לכם להוציא יותר כסף,
לרוב, זאת אשליה של המפרסם לגרום לכם לחושב שאתם מוציאים פחות,
אתם תמיד מוציאים יותר!
שימו לב שאתם כמעט ולא נתקלים במבצעים על מוצרי צריכה בסיסיים,
שמן, סוכר, מלח, ביצים, נס קפה, וכו'
כשיש מבצעים על מוצרים שאנחנו באמת צריכים תמיד כדאי לנצל אותם (בהתאם לתקציב)
אך מה קורה עםם המוצרים שאנחנו לא באמת צריכים? כאן מתחילים השיכנועים…
לפעמים עדיף לקנות פריט לבוש אחד ב 60 ₪ מאשר מבצע של 2 פריטים ב100 ₪.
במיוחד כאשר אנחנו מוצאים את עצמנו מחפשים בכוח את פריט הלבוש השני
רק כדי להינות מהמבצע. לרוב מה שקורה זה שהפריט השני שבחרנו נשאר תלוי בארון
ואנחנו הוצאנו יותר כסף רק בגלל שהצליחו לשכנע אותנו לנצל את המבצע.
לפעמים עדיף לקנות חטיף אחד ב 4 ₪ שקלים מאשר שלושה חטיפים ב 10 ₪.
במיוחד אם אנחנו יודעים שבין אם נקנה חטיף אחד או שלושה חטיפים,
כולם יגמרו בסופ"ש אחד וינושנשו סתם, רק כי היה מבצע,
לא כי היה לנו צורך אמיתי, לא בגלל שאירחנו מישהו,
רק כי התחשק לנו חטיף אחד והצליחו לשכנע אותנו לקנות שלושה,
הצליחו לגרום לנו לאכול יותר ולהוציא יותר כסף ולחשוב שהרווחנו משהו.
וזה נכון לשלל מוצרים, ממתקים, פיתויים…
ובדיוק כך העגלה שלכם מתמלאת ללא צורך אמיתי
ואתם רחוקים מלהיות בחופש צרכני.
גרוע מכך, חוסר השליטה שלכם גורם לכם לחרוג מהתקציב
רק על מנת לנצל מבצעים שלא באמת תורמים לכם במשהו.
אז בפעם הבאה שאתם פוגשים מוצר כלשהו
התחילו להתאמן ותשאלו את עצמכם מי שולט במי
נטרלו את הרגש והיו מודעים לשליטה שלכם, לניהול שלכם,
ולצורך שלכם בהתאם לכסף / תקציב שברשותם.